Prof. Dr. Reza Hajatpour

Biography

Since 2012

Chair for Islamic-Religious Studies with Systematic Focus at the Department for Islamic-Religious Studies at FAU
2012 Substitute Chair for Islamic studies at the Asia-Oriental-Institute (AOI) at the University of Tübingen
2009 habilitation in Islamic studies (University of Bamberg)
2002-2011 Research Assistant at the Chair for Iranian Studies at the University of Bamberg
July 2000

Doctorate at the University of Bamberg in Iranian studies (major) , philosophy (minor) and political science at the University of Bamberg
Supervisor: Prof. Dr. Wagner
1999-2002 Research Assistant at the Martin-Luther-University in Halle-Wittenberg, Department for Oriental Studies
1997-1999 Fellow of the Friedrich-Ebert-Foundation
1996 Magister Artium degree in Islamic studies (University of Bonn)
1992-1993 Study abroad for two semesters at the American University in Cairo (AUC)
1990-1996 Islamic studies, (major), philosophy (minor) and political science (minor) at the University of Heidelberg
1986 Immigration to Germany
1978-1985 Studies at the theological University in Ghom/Iran

Research Profile

• Anthropology in Islam
  • Islamic mysticism
  • Islamic philosophy
  • Philosophy of human rights
  • Philosophical ethics
  • Philosophy and theology of dialogue

Memberships

• Center for Interreligious Studies (ZIS) in Bamberg
  • Cooperation: Network Education and Religions e.V., scientific work group, Cologne
  • Department Near East at the Central Institute for Regional Research in Erlangen

An overview of recent publications can be found here(in German).

Presentations

An overview of recent presentations can be found here (in German).

Supervision

First Supervisor

• Mahdieh Mottaghi: „Sünde, Liebe und weibliche Verführung: Die Frage nach dem Bösen nach Ansichten von John Hick, Allamah Tabatabai, Goethe und Attar“.
  • Elahe Bahrami Mehneh: „Die Auswirkung der Geschichte des Korans auf die vollkommene Identitätsfindung von Kindern im Grundschulalter“.
  • Selman Dilek (Istanbul), Arbeitstitel: „Die theologsiche Anthropologie der mittelalterlichen Mystik Anhand der vergleichenden Studien zum Frauenbild von Muhyiddin Ibn Arabi und Meister Eckhart.“
  • Marianus Hundhammer (Erlangen, Wissenschaftlicher Mitarbeiter), Arbeitstitel: „Ursprünge und Entwicklungen der Geschichte zu den ‚arabischen‘ Propheten.“
  • Daro Abdulla (Mercatorstipendiat), Arbeitstitel: „Suhrawardī und Ǧīllī im Gespräch mit der Moderne. Zur Frage der Begründbarkeit islamischer Theologie aus einer mystischen Tradition.“
  • Sarah Benes (Erlangen), Arbeitstitel: „Zwischen Tradition und Moderne- Aktuelle Formen der Heiligenverehrung und Pilgerverhalten junger Schiitinnen in Iran am Beispiel einer empirischen Studie.“
  • Mahmoud Abushuair (Erlangen), Arbeitstitel: „Hermeneutik normativer Texte bei den muʿtazilītischen Gelehrten, eine analytische Studie anhand ausgewählter Beispiele.“ (DAAD-Stipendiat)

Second Supervisor

• Ezra Tzfadya: “The End of Political Theology: Sovereignty and Human Rights in Contemporary Shiite-Islam, Judaism, and the Liberal West“.
  • Corinna Emser (Bamberg), Arbeitstitel: „Al-Qaida und der Westen – Die Konfliktlinien zwischen Heiligem Krieg und Kreuzzug im 20. Jahrhundert.“ (Hanns-Seidel-Stiftung)
  • Dr. Darius Asghar-Zadeh (Paderborn), Arbeitstitel: „Christentum und Islam in theologisch-anthropologischer Interreligiosität. Eine ideenhistorisch und zeitdiskursiv konzipierte Komparative Theologie der Gott-Mensch-Relation“ (abgeschlossen: summa cum laude)
  • Heydar Shadi (Erfurt), Arbeitstitel: „Between Apology, Critique and Theory. Abdolkarim Soroush and Outline of a New Paradigm in Islamic Philosophy of Religion.“ (Abgeschlossen)